sjoukjedijk.reismee.nl

Verdwalen in Kathmandu (per fiets dit keer...)

Hallo allemaal,

Hoe is het daar in Nederland? Houden jullie het nog wat warm? Ik lees allemaal verhalen over kou en rayonhoofden die bij elkaar komen. Dat lijkt hier heel ver weg. Nederland is ook heel ver weg. Het is hier heerlijk weer, zo'n 20 graden en ik heb vandaag de hele dag in een t-shirtje gelopen. Nou ja, gefietst meer. Vandaag hebben we mountainbikes gehuurd om de stad wat verder te verkennen. Een heel avontuur kan ik jullie zeggen. Ten eerste rijden ze in Nepal links. Denk ik. De meesten... Alles gaat eigenlijk wat door elkaar. Links, rechts inhalen, motoren auto's, riksjas, mensen die langs de weg lopen, koeien. En daar tussen in 2 nederlandse meisjes op spiksplinter nieuwe groene mountainbikes. Ik voelde me behoorlijk GI Jane zo tussen alle locals, geen toerist te bekennen die op de fiets was. Ik geloof dat de Loneley Planet het afraadt, maar dat is toch niet direct een reden om het niet te doen? Ik vond het in elk geval een mooie manier om de stad te verkennen en die paar bijna doodervaringen neem ik graag op de koop toe. Omdat Kathmandu geen straatnamen heeft was het een beetje gokken of je op de goede weg zat. We zijn dus regelmatig omgefietst of verkeerd. Maar goed, gewoon steeds vragen en dan kom je vanzelf ergens. We zijn er trouwens achter dat je bij Nepalezen nooit moet wijzen (is Thamel DIE kant op?) Ze zijn veel te aardig om je ongelijk te geven, dus zeggen ze gewoon 'ja hoor, die kant op'. Wij hebben dus de ghetto's van Kathmandu uitgebreid verkend, maar uiteindelijk onze weg wel gevonden.

We hebben eerst een mooie stoepa gezien. Gigantisch groot en doet het goed op de foto's. Hij leek erg op de monkey temple van gisteren (ik was eerlijk gezegd in de veronderstelling dat de monkey temple deze was dus had hem niet gemist als we daar niet waren geweest)

Daarna naar Pastinath, het Hindu heiligdom. Elke Hindu wereldwijd moet eens in zijn leven naar Pastinath zijn geweest. Dit is ook waar ze de lijkverbrandingen houden. Erg bijzonder om te zien, maar toch ook wel raar. In de Hindu cultuur is een crematie een openlijk iets, de familie is in rouw en voert allemaal rituelen uit en aan de andere kant van de rivier zitten mensen te kijken en in mijn geval toch (een beetje gegeneerd, dat dan net nog wel) een foto te maken. We hebben ervoor gekozen weer een gids in te huren omdat je dan veel meer te weten komt. Ze hebben hier geen bordjes staan, dus zonder gids denk je, oh leuk, een tempel. En nu weten we er toch weer wat meer van af.

We hebben daar ook de echte 'holy men' gezien! Die zitten met hun lange baarden de hele dag in de zon te blowen. Dus dat wij uit Nederland kwamen konden ze wel waarderen... ;-) Hebben daar een poosje staan ouwehoeren met die mannen en ik heb me wat Nepalese Wiet in het gezicht laten blazen door zo'n heilig mannetje, dus als ik nou niet gezegend ben weet ik het ook niet meer. Stoned werd je er gelukkig niet meer van, ik moest ook nog terug fietsen....

Morgen om 8 uur haalt Gyurmi me op en dan ben ik even acht dagen van de wereld... Ik vind het best spannend maar tot nu toe is het allemaal heel erg leuk en beleef ik het ene avontuur na het andere. In de Himalaya ga ik tandenborstels uitdelen, ik hoop dat ze er wat blij mee zullen zijn....

Tot over een week!

Sjouk

Reacties

Reacties

Amarins

Waaaah stoere chick!
Trots op jou!
Ondertussen worden mijn schaatsen geslepen!
Woensdagsmiddag wordt mijn eerste rit en Martin gaat aan de kant naar mij kijken ;) sweet or what!
Je zit nu lekker in t avontuur en ik hoop dat je ultiem geniet in de himalaya!
Veeeeel foto's maken!!
Digi knuffel en lekker slapen zo!
Kus!!

Anne-Marie

Stap maar acherop bij mij,achterop mn fiets;-) Geen idee waarom dat in mien hol opkomt,haha.Veel plezier in de bergen skat!smok

Marrit

Frau! ut is jir fjisten te kald!! Mar goet: olles foar ut goeje doel; DE TOCHT! Leave geniet yne bergen! Grutsk! Smakkerdesmakopdyndak!!

Irene

Sjouk!!!

Wat fantastisch! En fijn dat je een reismaatje hebt gevonden... Hier is t nog steeds errug koud (dan wel met een heerlijk zonnetje) en de Elfstedenkoorts is lichtelijk aanwezig... Ik hou je blog in de gaten, ik zit te smullen van je verhalen... A save trip en bovenal heel erg genieten van al het moois daar...!!

Dikke tuut en tot snel!
Irene

Sieb

Goeie reis der yn de bergen Heidi!! tút

Eva

Sjoukje wat super cool allemaal! Geniet van je trektocht! Ben erg benieuwd naar die verhalen! Geniet ervan! Heel veel liefs Eef

Ciska

Hoi Sjoukje!
Goh wat heb jij al veel beleefd in die paar dagen, erg leuk om te lezen! Veel plezier met Gyurmi!
Groetjes Ciska

Fiona

Leuk om zo je verhaal te lezen. Ben benieuwd hoe je dit avontuur gaat beleven, maar het komt vast goed. Geniet en dikke zoen meis. Xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!