sjoukjedijk.reismee.nl

Een week in Pokhara: lekker niks doen, paragliden en een weekendje de boedhist uithangen.

Namaste!

Alweer bijna een week geleden dat ik wat van me heb laten horen, de tijd vliegt! Moet eerlijk zeggen dat ik ook niet bijster veel te melden had, Pietje Bell hiero heeft voor haar doen weinig avonturen beleefd en heerlijk een weekje in de snooze-stand doorgebracht.

Pokhara is fantastisch, het ligt direct aan een groot meer, bij goed weer zie je de besneeuwde toppen van drie 8000 meter bergen en behalve trekking is hier niet zo heel veel te doen. Ok, das niet waar. Je kunt best wel wat doen, maar ik heb gewoon helemaal niks gedaan. Het weer is heerlijk, volgens mij boven de twintig graden (ik loop op slippers iig... ;-)) en ik zit op het terras een boekje te lezen, slenter wat door de straten, laat me vertellen dat het toch echt echte pashimina is voor drie euro (sure) en zo heb ik zwaar relaxed de eerste dag doorgebracht. Ik vond het wel even best na alle indrukken van de eerste 10 dagen. Bij toeval kwam ik Bertine tegen met wie ik de eerste twee dagen in Kathmandu had opgetrokken dus dat was erg gezellig. Wij hebben het happy hour van de Busy Bee ontdekt (waar je voor vier Cuba Libres maar vijf euro hoeft af te rekenen en ze bovendien fantastische pizza hebben) en hier heerlijk gezeten en elkaar sterke verhalen over onze respectievelijke trekkings verteld (zij had veel sneeuw, ik een gat in m'n hoofd. Ik win!) Volgende dag met Bertine met een bootje naar de andere kant van het meer om een stoepa te zien (je moet voor je gevoel toch iets doen) en daarna de rest van de dag niks gedaan en weer geeindigd in de Busy Bee.

Vrijdagochtend gingen we paragliden! Ik had van tevoren express niets tegen mijn moeder gezegd, pas toen ik weer veilig op de grond stond... Maar het was erg leuk om te doen! Ik heb ook nog zelf een stuk gevlogen (tis gewoon zeilen zonder boot) en op het laatst ging mijn 'piloot' nog even de bink uithangen en stunten. Een achtbaan is er niks bij! Linksom, rechtsom, over de kop, weet ik veel wat. Ik heb gegild als een mager speenvarken en op het laatst begon mijn ontbijt zich toch wat luidruchtig aan te kondigen (ik hield de boel gelukkig binnen maar het scheelde niks!) En dit hele gebeuren staat ook nog eens op video! Ik heb het nog niet terug gezien, maar volgens mij is dit bijzonder vermakelijk... :-) Die piloot had een camera op een stok en heeft iets van 70 foto's en 3 video's gemaakt. Ik heb ze nog niet gezien, dat bewaar ik voor thuis.

Direct na deze adrenalinekick ben ik doorgegaan naar een boedhistisch mediatiecentrum waar ik een weekend heb doorgebracht. We hadden dagelijks yoga en meditatie en les van een boedhistische monnik. Fantastisch om te doen! Maar ook heel intensief. 's ochtends voor het ontbijt had ik er al een half uur meditatie en anderhalf uur yoga op zitten (ik was dan ook erg blij met mijn meegesmokkelde Snickers die ik om zes uur 's ochtends rechtop in mijn bed in een nog donkere kamer naar binnen werkte) Ons dagelijkse programma zag er als volgt uit:

06.00 opstaan

06.30-07.00 meditatie

07.30-09.00 yoga

09.00 ontbijt

10.00-12.30 teaching

12.30 lunch

15.00-17.30 teaching

17.30-18.30 yoga

19.00 dinner

19.30-20.00 meditatie

20.00 licht uit en stilte (tot na de ochtendmeditatie)

Als jullie denken dat ik nou de wijsheid in pacht heb, moet ik jullie helaas teleurstellen. Ik denk dat ik er met meer vragen uit ben gekomen dan ik eerst had. Maar het was ontzettend interessant en de boedhistische monnik die het deed (een Amerikaan die boedhist is geworden) deed het heel erg leuk en met zo verschrikkelijk veel humor dat de tijd echt omvloog. En het was gelukkig geen zweverig type en hij was erg goed op de hoogte van alles wat er in de wereld een gebeurde. Een erg wijs man, die overal in de wereld had gewoond en honderden anekdotes had over zijn reizen en wat hij had mee gemaakt. 's avonds lagen we er vroeg in en kregen we als huiswerk mee om vragen te beantwoorden als 'what is happiness' en 'who am I?' Duss..... Het was mooi geweest als ik voor 50 euro na drie dagen met hapklare antwoorden naar buiten was gekomen, maar helaas.... Bij thuiskomst eerst maar even het boek Boedhisme voor dummies bestellen en alles nog eens rustig nalezen. Nu eerst alles laten bezinken. Ik ben ontzettend blij dat ik het gedaan heb! Het heeft zeker een denkwijze in werking gesteld die ik nog verder uit wil diepen en ik hoop dat ik het mediteren ook weer wat op zal pakken want het doet wonders voor mijn concentratie heb ik al gemerkt.

Tja, en vandaag ga ik naadloos over in een groot hindufestival, shiva rapti, waarbij er overal grote vuren zijn en iedereen marihuana rookt. Het schijnt dat vandaag de enige dag per jaar is dat dat mag in Nepal. Ik zal zo even naar de tempel om te kijken wat er allemaal gebeurd. Heb iig al fllink wat vrouwen in mooie kleurige jurken zien lopen dus ze doen erg hun best.

Morgen is weer een reisdag en ga ik naar Chitwan National Park waar de olifanten op me wachten. Ik ben alvast begonnen met het slikken van malariapillen. Ik heb nog wel getwijfeld of ik ze zou nemen voor die drie dagen, maar ik zie het alweer gebeuren dat ik nou net malaria krijg terwijl ik de pillen in mijn tas heb zitten.... Better safe then sorry, en je moet ook niet te vaak in 1 vakantie je leven in de waagschaal leggen...

Ik ga nog even van Pokhara genieten (en de busy bee waar ik met een paar mensen heb afgesproken) en dan breken toch echt mijn laatste dagen in Nepal aan.... Het is een legendarische reis, ik kan er niks anders van maken....

Werkse verder! :-P

tut, Sjouk

PS: ik ben bijna door mijn tandenborstels heen! Zou vandaag naar een school waar erg arme kinderen uit een bepaalde bergregio zitten die 'overwinteren' in Pokhara. Helaas was de school vandaag dicht, maar Nanet gaat ze erheen brengen (zij heeft veel contact met deze school) en ze heeft beloofd om fotos's te mailen. Ze vond het iig een erg goeie actie en super dat zoveel mensen gereageerd hadden op een bericht op Facebook, dus bij deze pass ik de complimenten aan jullie door! Bedankt!!

Reacties

Reacties

Sieb

ik les it alwer.. yndie behoarlik 'wait for it.. le-gen-dary!' groetnis fanut kantoar! tut, Siebrigje

Eva

JALOERS!!! klinkt allemaal erg goed! Geniet ervan! Voordat je weet zit je hier weer elke dag tegenover mij! Heel veel liefs Eva

Fiona

Hey Skattie, wauw wat een verhaal joh! Heerlijk om te lezen. Nou geniet en dikke kus van mij xxx liefs

heit

Do bliuwst ek in polderjonge. En no aanst noch wol wat foarsichtich mei dy oaljefanten. Dy bisten binne sterker as dyn

heit

Marrit

Johoo!! Thanks foar dyn app babe!! Graach dien ;-) dot filmke wol ik sjen! (en hjerre) wat gaat ut hard eh.. Noch even en we kenne wer an de nso! Have fun!
Ps: dyn bank mist dy. Hy skriemde juster! Dikketutoppeholle

Anne-Marie

Dat wordt dus samen mediteren in het Vossepark tijdens lunch :D, pass jij je ervaring door. Ben ook erg benieuwd naar je speenvarkengeluiden! Wanneer is de dia-avond?
dikke smok

Josselyne

Wat ben ik benieuwd naar die video's ;p, dat wordt buikpijn denk ik, whaha.

Lekker genieten van je laatste daagjes!

Kus

Marsha

Wat ben ik benieuwd naar die film..... :)
have fun xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!